Aramidforsterket ABS – styrke og presisjon for krevende prosjekter
Spectrum ABS Kevlar er et strukturelt komposittfilament basert på ABS, forsterket med aramidfibre – bedre kjent som Kevlar. Dette materialet ble utviklet for brukere som krever høyere slitestyrke, økt strekkfasthet og bedre dimensjonsstabilitet enn det standard ABS kan tilby.
Ved å kombinere de gode egenskapene til ABS med Kevlar-fibre har man oppnådd redusert krymping, utmerket vedheft til byggeplaten og lavere materialtetthet. Det betyr at de utskrevne delene blir sterkere og lettere enn tilsvarende deler laget av vanlig ABS. Den høye dimensjonsstabiliteten gjør det mulig å produsere presise komponenter, noe som er spesielt viktig i prosjekter som består av flere sammenføyninger eller bevegelige deler.
Resultatet er et industrielt materiale som leverer høy styrke, god slagfasthet og meget solid lagbinding – egenskaper som gjør Spectrum ABS Kevlar ideelt til funksjonelle prototyper, verktøy, deksler og komponenter for sluttbruk.
Materialegenskaper
- Industriell kvalitet
- Forsterket med aramidfibre (Kevlar)
- Vicat mykningstemperatur: 95 °C
- Varmebestandighet (HDT): 88 °C
- Høy stivhet og slagfasthet
- Svært god mekanisk styrke
- Sterk lagvedheft og dimensjonsstabilitet
Bruksområder
- Bilindustrien
- Produksjon av sluttbrukskomponenter
- Verktøy og produksjonshjelpemidler
- Funksjonelle prototyper
- Spesialtilpassede komponenter
- Monteringsverktøy
- Produksjon av deksler og hus
Temperaturtoleranse
Varmeavbøyningstemperatur (HDT): 88°C (målt ved 0,45 MPa)
Vicat mykningstemperatur (VST): 95°C (ISO 306)
Utskriftshastighet
Anbefalt utskriftshastighet: 30 - 70 mm/s
Kompatibilitet
- Byggeplate: Smooth Plate anbefales
- Hotend: 0.4mm eller større. Dyse i herdet stål eller sterkere.
- Lim/festemidler: Dimafix eller limstift anbefales
- Printer: Krever lukket printer. Oppvarmet kammer vil gjøre det enklere, spesielt med litt større utskrifter.
- AMS: Kompatibel med AMS og tilsvarende systemer, men vær oppmerksom på at filament med fibre er noe mer porøst og kan potensielt lettere knekke inne i PTFE tubene